Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

Acupunctuur Edwina Mariën

Jan Baptist Verlooystraat 3 - 2020 Antwerpen

03/644.01.07   

VOEDING

VOEDING ALS MEDICIJN: EEN OOSTERSE VISIE

In het Westen wordt voeding microscopisch bekeken: voedingsmiddelen worden volgens hun bouwstenen ingedeeld onder proteïnen, koolhydraten of vetten en de voedingswaarde wordt geteld aan de hand van het aantal calorieën.

In het Oosten wordt veel meer empirisch naar voeding gekeken: welk effect heeft een voedingsmiddel eigenlijk op het lichaam?

Voedingsmiddelen worden in categorieën onderverdeeld volgens de twee basisprincipes van de Chinese geneeskunde.

VOEDING VOLGENS HET YIN-YANG PRINCIPE

Volgens het Yin-Yang principe krijgt elk voedingsmiddel een thermische waarde toebedeeld.

Een voedingsmiddel kan zo een koelend, verfrissend, neutraal, warmend of verhittend effect hebben op het lichaam.

Zo wordt bijvoorbeeld koelend voedsel bij voorkeur geconsumeerd in warme landen, in de zomer of door mensen met een teveel aan Yang of te weinig aan Yin.

Koelend voedsel zal niet in onze streken groeien, maar wel in warme en tropische landen.

VOEDING VOLGENS DE VIJF-ELEMENTENLEER

De vijf-elementenleer deelt voedsel in volgens zijn smaak: zo heb je scherpe, zoete, zoute, bittere en zure voedingsmiddelen. Elke smaak heeft zijn specifiek effect op het lichaam.

Zo werkt bijvoorbeeld zout en zoet voedsel relaxerend, zuur voedsel adstringerend (samentrekkend), en zal bitter voedsel een teveel aan warmte elimineren.

HOE VOEDING TE GEBRUIKEN IN DE PRAKTIJK

Na een uitgebreide ondervraging kan een acupuncturist met kennis van oosterse voedingsprincipes, een voedingstabel samenstellen met voedingsmiddelen die voor jou ‘als medicijn’ werken.


Maak ook zelf kan je, zonder gepersonaliseerd advies, in de dagdagelijkse keuken deze oosterse principes implementeren.

Hou daarbij rekening met volgende tips:

  • eet zo veel mogelijk inheemse seizoensgroenten en -fuit
  • vermijd zoveel mogelijk zuivelproducten (melk, kaars, yoghourt). Geitemelk en sojamelk kan wel. Haal je dagdagelijkse hoeveelheid aan Calcium bij voorkeur uit groene bladgroenten.
  • vermijd voedseladditieven en geraffineerde suikers. Natuurlijk zoet (honing, zoete aardappel, appel,..) en Stevia zijn wel toegestaan als zoetigheden.
  • beperk het eten van brood
  • vermijd ijs (= koud+melk+suiker+bewaarmiddelen), zeker in de wintermaanden
  • geniet van je eten, eet relaxed, zonder externe afleiding, vermijd discussies aan tafel
  • vergeet niet je eten goed te kauwen
  • eet 5x/dag kleine hoeveelheden en zorg voor regelmaat
  • beschouw de ochtendmaaltijd als dé belangrijkst en neem je warme maaltijd bij voorkeur op de middag.
  • probeer tijdens de maaltijd zo weinig mogelijk te drinken; drinken dooft de digestieve warmte van de maag.
  • eet, indien mogelijk, zo veel mogelijk vers voedsel. Geconserveerd voedsel, diepvriesvoedsel en voedsel bereid met de microgolf denatureert het voedsel.
  • wil je koken voor verschillende personen in een gezin: neem dan bij voorkeur ‘neutraal’ voedsel.